Pelinvalmistajat ovat vuosien varrella yrittäneet kaiken, jotta saisivat aikaan strategisen kokemuksen, joka on sekä syvä että laaja. Jotkut ovat keskittyneet historiallisen tarkkuuden tavoitteluun, toiset taistelujen taktiikkaan ja jotkut taas diplomatian monimutkaisuuteen. Harvassa pelissä kuitenkin näkee yhdistyvän kaikkea tätä samaan aikaan. Tässä vaiheessa astuu esiin Empire Earth - peli, joka lupaa viedä pelaajat historian aalloissa ja antaa heille täysin valtuudet muotoilla omaa siviilistaatiotaan.
Empire Earth on 1997 julkaistu reaaliaikaisen strategian peli, jonka kehittäjinä toimivat Stainless Steel Studios. Pelin julkaisijana toimi Sierra Entertainment ja se sai pian ilmestymisensä jälkeen paljon kiitosta uudenlaisesta lähestymistavastaan historian simulointiin.
Empire Earthin vahvuus on ehdottomasti sen aikajänne, joka ulottuu paleoliittiselta kaudelta aina tulevaisuuteen asti. Pelaajat voivat valita 19 eri siviilisatioudesta ja johdattaa kansaansa voittoon läpi satojen vuosien, valitsemalla omia teknologisia kehityskuluja ja sotilastaktiikoita.
Pelimekaniikan syvyys ja monimuotoisuus
Empire Earthin keskeinen pelimekaniikka perustuu resurssinhallintaan, teknologisen edistyksen johtamiseen ja armeijoiden luomiseen. Kuten useissa muissakin RTS-peleissä, pelaajat keräävät resursseja (puuta, kultaa, ruokaa) rakentaakseen rakennuksia, kouluttaakseen yksiköitä ja tutkiakseen uusia teknologioita.
Peli erottuu kuitenkin kilpailijoistaan ainutlaatuisen “era”-järjestelmänsä ansiosta. Jokainen era edustaa eri historiallisia ajanjaksoja, kuten esihistoriallisilla ajoilta antiikkiin ja keskiajalle saakka teollisen vallankumouksen ja tulevaisuuden. Kun pelaaja etenee erasta toiseen, uudet yksiköt, rakennukset ja teknologiset kyvyt tulevat saataville.
Tässä taulukossa on esitetty joitakin Empire Earthin eri eroja:
Era | Teknologiat | Yksiköt |
---|---|---|
Esihistoria | metsästys, nuotion rakentaminen | metsästäjät, kerääjät |
Antiikki | pronssiaseet, kiviarkkitehtuuri | jalkaväki, jouset, hevoset |
Keskiaika | rauta aseet, linnoitus | ritareita, jousimiehiä, piispaa |
Teollinen | höyrykone, ruuti | tykkejä, panssarivaunuja, lentokoneita |
Empire Earthin strateginen syvyys onkin huomattava. Pelaajan täytyy harkiten valita teknologiset polut ja sotilaalliset strategiat. Oliko mielessä taistella vahvimmilla yksiköillä, keskittyä talouden kasvattamiseen vai käyttää diplomaattista taitoa liittojen solmimiseksi? Pelissä on lukemattomia vaihtoehtoja ja jokainen peli voi olla täysin erilainen.
Grafiikka ja äänisuunnittelu – ajan hengen mukaista näkemystä
Empire Earth julkaistiin 1990-luvun lopulla, joten grafiikkansa suhteen se ei luonnollisestikaan kilpaile nykyajan pelitasojen kanssa. Silti peli on aikansa huomioon ottaen varsin kelvollinen ja yksiköt sekä rakennukset on kuvattu riittävän selvästi tunnistettaviksi.
Äänisuunnittelu oli myös silloisille standardeille sopiva, mutta ei mitenkään mieleenpainuva. Taustamusiikki luo tunnelmaa eri aikojen ja kulttuurien mukaan, mutta äänitehosteet ovat melko perusasioita.
Empire Earthin vahvuudet ja heikkoudet:
Vahvuudet: | Heikkoudet: |
---|---|
Aikaansa edellä oleva konsepti | Vanhanaikainen grafiikka |
Laaja aikajänne | Keskinkertainen äänisuunnittelu |
Monipuoliset strategiat | Joidenkin mielestä liian kompleksinen mekaniikka |
Yhteenveto: Empire Earth – Historiaa ja strategiaa yhdistettynä!
Empire Earth on varmastikin yksi kiinnostavimmista ja ainutlaatuisemmista RTS-peleistä, joita koskaan on julkaistu. Vaikka peli on vanhempaa sukupolvea ja grafiikkansa suhteen ei pärjäile nykypäivän peleille, sen strateginen syvyys ja laaja aikajänne tekevät siitä ikimuistoisen kokemuksen.
Jos olet kiinnostunut historiallisesta strategista pelaamisesta ja haluat kokeilla jotakin uutta ja ainutlaatuista, Empire Earth on ehdottomasti tutustumisen arvoinen!